Wydawnictwa

Ciało filmu. Medium obecnego w powojennej amerykańskiej awangardzie filmowej - Marta Kosińska

Marta_Kosi__ska__500fb512d655b.jpg
  • promocja
Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 24 godziny
Dostawa: Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności sprawdź formy dostawy
Cena: 34,00 zł 39,00 zł 34.00
zawiera 5.00% VAT, bez kosztów dostawy
ilość szt.

towar niedostępny

dodaj do przechowalni

Opis

Marta Kosińska w książce „Ciało filmu. Medium obecnego w powojennej amerykańskiej awangardzie filmowej” opowiada z ogromnym zaangażowaniem i pasją badawczą o praktykach artystycznych, które ukonstytuowały amerykańską awangardę filmową. Autorka proponuje interdyscyplinarne spojrzenie na tę ukształtowaną po II wojnie światowej formację artystyczną, ukazywane przez nią problemy i tematy przecinają bowiem obszary zainteresowania kulturoznawstwa, filozofii, historii sztuki i filmu. W sposób krytyczny, ale i z niezwykłą erudycją opisuje postaci, zdarzenia, filmy, instytucje, które kształtują historię filmowej awangardy. Odsłania związki i opozycje, w jakich funkcjonowało to środowisko artystyczne, przedstawia też sposoby, poprzez które konstruowano zróżnicowaną wspólnotę, dla której punktem odniesienia mogła być Wielka Awangarda. Marta Kosińska błyskotliwie analizuje koncepcje i wysiłki twórcze tego środowiska, kieruje także uwagę na szereg zjawisk, mogących stanowić pole intertekstualnych odwołań dla współczesnej sztuki, nie tylko filmowej. „Ciało filmu” to lektura, która nie tylko pozwoli zdobyć bogatą wiedzę o twórczości teoretycznej i artystycznej takich postaci jak Maya Deren, Jonas Mekas czy Stan Brakhage – to także interesująca, wnikliwa i oryginalna propozycja przyjrzenia się powojennej amerykańskiej awangardzie filmowej – z uwzględnieniem szerokich kontekstów społecznych oraz z wyczuleniem na czasem wieloznaczne relacje filmu artystycznego z innymi praktykami kultury.

 

Marta Kosińska- adiunkt w Zakładzie Badań nad Kulturą Filmową i Audiowizualną w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Zajmuje się teorią komunikacji, badaniem nowych mediów, animacją kultury oraz historią kultury, w szczególności filmowej i artystycznej.
Tłumaczka, krytyczka sztuki. Publikowała, między innymi w „Obiegu”, „Kulturze Współczesnej”, „Gazecie Malarzy i Poetów”, „Człowieku i Społeczeństwie”. Prowadziła cykl autorskich wykładów poświęconych awangardzie filmowej „Medialne transpozycje” w 2011 roku w Galerii Miejskiej „Arsenał” w Poznaniu.

 

fragmenty recenzji:
Monografia to szczególnego rodzaju, napisana z perspektywy kulturoznawczo-filmoznawczej. W kontekście standardowych sposobów uprawiania filmoznawstwa oznacza to znaczącą zmianę perspektywy badawczej (zmianę określaną niekiedy jako „zwrot kulturowy w badaniach nad filmem”). Wraz z Autorką podróżujemy więc przez kolejne dekady powojennych dziejów amerykańskiego kina awangardowego w kontekście instytucji, które w owym czasie to kino promowały. (…) [Monografia ta] oferuje wszechstronne uzasadnienie tezy o szczególnej, metakulturowej pozycji amerykańskiego powojennego filmu awangardowego. Nie trzeba już dodawać, jak inspirująca będzie jej lektura nie tylko dla filmoznawców, ale i dla badaczy innych dziedzin dwudziestowiecznych praktyk artystycznych (…). Nie trzeba też dodawać, jak absurdalne stają się w jej perspektywie tradycyjne podziały w polu dyscyplin akademickich.
Z recenzji prof. dr hab. Anny Zeidler-Janiszewskiej

 

Niewątpliwie brakuje podobnego opracowania w języku polskim, a wobec aktualności awangardowego idiomu w dzisiejszej praktyce artystycznej książka stanowić może prawdziwe wsparcie nie tylko dla zrozumienia historycznych postaw i dzieł, ale także dla osadzenia współcześnie tworzonych prac w kontekście tradycji. (…) Książka może być adresowana zarówno do środowiska fachowego, naukowego lub artystycznego, jak i do szerszego, ogólno-humanistycznego odbiorcy. Z pewnością zainteresuje nie tylko miłośników filmu, ale także miłośników sztuki, gdyż historycy sztuki często unikają zajmowania się filmem, co powoduje, iż związki różnych sztuk wizualnych – tak mocno uwypuklone przez Martę Kosińską – nie wybrzmiewają na tylu poziomach i w tylu kontekstach, co w niniejszej książce.
Z recenzji prof. UWr. dr hab. Anny Markowskiej

 

Dane techniczne

Forma wydania książka
Wydawnictwo Galeria Miejska Arsenał
Okładka miękka ze skrzydełkami
Liczba stron 256 145x210 mm
Rok wydania 2012
ISBN / ISSN 978-83-61886-35-8

Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności

Kraj wysyłki:

Produkty powiązane

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl