7 Biennale Fotografii Poznań - Marginesy? - ( Praca zbiorowa )
Cena regularna:
35,00 zł
towar niedostępny
dodaj do przechowalniOpis
“Od drugiej połowy XX wieku przyglądamy się stopniowemu odchodzeniu od pojęcia centrum i promocji marginesu. Towarzyszy ono zmianom w filozofii (dekonstrukcja, poststrukturalizm), studiach kulturowych (w koncepcjach feministycznych i postkolonialnych), sztuce (jako szukanie „innych” nowych estetyk) i myśli socjologicznej (refleksje o „alternatywnych przyrodach”). Czy jednak powyższa zmiana nie doprowadziła jedynie do „nieoczekiwanej zamiany miejsc”, w wyniku której to, co kiedyś stanowiło dyskurs mniejszościowy, nie stało się dyskursem dominującym?
Takie same zmiany obserwujemy w polskiej fotografii: znajdujący się jeszcze w latach 80. XX wieku na poboczu sztuki dyskurs dokumentalny stanowi dzisiaj niemal główny nurt, zmienia się także recepcja przeszłości – wysunięta w latach 50. ideologicznie na pierwszy plan fotografia socrealistyczna, odrzucana w ramach oporu w latach 70 i 80., obecnie powraca jako interesujący obszar twórczości. Podobna zmiana dotyczy zainteresowania twórczością kobiet-fotografów. Czy i w jakich obszarach były marginalizowane kiedyś? Jaka jest ich pozycja dzisiaj? Chcemy zatem sprawdzić, na ile granica między marginesem i centrum się przesuwa.
Proponując jako temat Biennale hasło „MARGINESY” postawiliśmy przy nim znak zapytania, by zachęcić uczestników i odbiorców do dyskusji na temat tego, co współcześnie stanowi centrum, a co jest jedynie (albo aż) marginesem życia społecznego i artystycznego oraz co stanowi punkt zainteresowania dzisiejszej fotografii. Interesujący nas temat podzielony został na trzy obszary:
- marginesy historii
Jaka jest dzisiaj pozycja przeszłości? Jak myślimy o statusie „odrzucanych”, niechcianych dyskursów fotografii oficjalnej? Jakim obszarem wolności operowali artyści, by znaleźć własne pole ekspresji artystycznej?
- marginesy sztuki
Jaka jest relacja pomiędzy awangardową „fotografią jako sztuką” a dzisiejszymi podejściami? Czy modernizm jest jeszcze dla nas ważny? Jaka sztuka dzisiaj jest marginalizowana?
- marginesy zmysłów
Jak doświadczamy dzisiaj fotografii? Czy jest ona dla nas procesem czy obrazem? Czym różni się spojrzenie kobiece od męskiego? Czy w naszym kontakcie z rzeczywistością potrafimy wyjść poza zmysł wzroku?”
Marianna Michałowska ze Wstępu
teksty:
MARGINALNOŚĆ PEJZAŻU / Marianna Michałowska i Justyna Ryczek
KILKA UWAG O FOTOGRAFII PEJZAŻOWEJ / Anna Maximová
NIEWIDZIALNE MIASTO – W POSZUKIWANIU CAŁOŚCI / Marek Krajewski
CIEŃ SOCREALIZMU. FOTOGRAFIA POZNAŃSKA W PIERWSZEJ POŁOWIE
LAT 50. XX WIEKU / Maciej Szymanowicz
MARGINALIA / Marta Raczek
MARGINS / Katarzyna Majak
MARGINESY HISTORII — OPOWIEŚCI Z POGRANICZA / Sławomir Tobis
ZDERZENIE KULTUR / Stefan Wojnecki
PRZESTRZENIE PRYWATNE. WSPÓŁODCZUWANE / Magdalena Popławska
+ krótkie teksty kuratorskie do pozostałych wystaw:
PHOTO DIPLOMA AWARD POZNAŃ 2011
WALDEMAR JAMA – PERYFERIA
PIOTR WOŁYŃSKI – JAK PODŁĄCZYSZ…
FILIP WENDLAND – ROUGHLY TECHNIQUE OF LIFE
NIEOCZYWISTE 2011
KONRAD PUSTOŁA – KIEDY ZBUDOWANO TESCO W ŚWIEBODZINIE?
– 5 LAT PRZED CHRYSTUSEM
Dane techniczne
Forma wydania | książka |
Wydawnictwo | Galeria Miejska Arsenał |
Okładka | miękka ze skrzydełkami |
Liczba stron | 292 1709x215 mm |
Stan | nowa |
Uszkodzenia | przybrodzenia okładki, nieznaczne zagięcia naro żników |
ISBN / ISSN | 978-83-61886-27-3 |